Ako si vybrať z ponuky na tvorbu webu?

09.09.2013
V rámci našej novej rubriky Ako na to? sa venujeme témam a otázkam, ktoré Vás zaujímajú a ktoré nám zasielate.
Dnes sa pozrieme na to, ako si vybrať spomedzi ponúk spoločností, ktoré sa zaoberajú tvorbou webstránok.

Otázka od nášho čitateľa Mária (pozn.: meno bolo pozmenené): "Dobrý deň. Už dlhšiu dobu pociťujeme potrebu na zmenu našej stránky. Robila nám ju istá firma zhruba pred 5 rokmi a dnes už nie je moderná. Navyše plánujeme naše produkty predávať aj cez internet, cez e-shop. Zadali sme si preto požiadavku na kalkuláciu a obdržali neuveriteľné množstvo ponúk. Ako si vybrať tú správnu?"

Otázka, ktorá trápi Mária, sa dotýka veľkého množstva podnikateľov. Veríme, že týmto pomôžeme jemu, ale aj Vám, ako sa zorientovať. Možno sa nájdu aj takí, ktorí sa rozhodnú spraviť si webovú prezentáciu sami. Niektorým sa to možno ako tak podarí, ale povedzme si, keď si zlomíte nohu, tiež si ju sami napravíte a potom si ju zasádrujete? Asi nie, vyhľadáte odborníka, ktorému dôverujete. Podobne by to malo prebiehať aj v oblasti webdesignu, pretože výsledok bude krajší, lepší, technicky zvládnutý a za zlomok času, ktorý by to zabralo Vám.

Postup pri selekcii

Cítite, že potrebujete zmenu. Sami najlepšie poznáte Vašu firmu a produkty, ktoré predávate či služby, ktoré poskytujete. A ozvalo sa Vám kvantum ľudí, ktorí Vám s tým chcú pomôcť. Je niekoľko krokov, ktoré by ste nemali podceniť. Nie vždy je to otázka ceny alebo toho, že bratrancov známy vie robiť stránky. Dobrý web Vám pomôže, naopak ten zlý Vám môže dokonca uškodiť a Vaši potenciálni zákazníci sa obzrú po konkurencii. Tá možno neponúka tak skvelý tovar a dokonca ho predáva za vyššie ceny, ale má lepšie spracovanú webstránku, pre návštevníkov je prehľadná, pútavá, zaujímavá a dôverujú jej.

1) Dajte na prvý dojem

Dostali ste povedzme 100 ponúk na tvorbu stránky. Všetky e-maily si preskenujte očami a vyznačte si tie, ktoré Vás zaujali. Ľudia, ktorí sa vyznajú v online svete, veľmi dobre vedia, čo je dôležité. A práve na týchto dôležitých veciach si dajú záležať. Ponuky vyzerajú profesionálne, v e-mailoch nechýbajú základné informácie o spoločnosti, určite by mali obsahovať referencie na projekty, ktoré už má daná spoločnosť za sebou. Pripoja Vám prípadne cenník, názory zákazníkov, odhadnú cenu (ak ste svoje požiadavky neúplne sformulovali) a taktiež čas, za ktorý sú schopní Váš nový web spustiť. Predpokladáme, že týmto vyselektujete zhruba 15 - 20 ponúk.

2) Dôležitá je chémia

Pozrite si referenčné práce spoločností, ktoré sa uchádzajú o Váš projekt (o Vaše peniaze). Zamerajte sa na veci, ktoré majú spoločné a ktoré sú individuálne. Existujú spoločnosti, ktoré ponúkajú to isté dookola. Ak si pozriete 10 ich stránok a z toho 5 je rovnakých, len jedna v zelenom, iná v modrom a ďalšia v červenom, nebude to pre Vás to pravé. Všimnite si, ako s Vami spoločnosť komunikuje, aký z toho máte pocit. Odhadom Vám ostane 5-10 ponúk.

3) Otázka ceny

Isteže, cena je do istej miery rozhodujúca. Ak sa cenové ponuky spoločností príliš líšia, pouvažujte, či ste svoje požiadavky správne sformulovali. Ak prídete na to, že nie, špecifikujte ich podrobnejšie a pošlite ich znova všetkým vybraným spoločnostiam. Ak sa dané ponuky viac-menej zhodujú, ste na dobrej ceste. Môže sa však stať aj to, že nie. Vtedy sa skúste pozrieť na to, čo Vám kto v danej cene ponúka. Častokrát sa stáva, že odborník dokáže vopred odhadnúť Vaše potreby a navrhne Vám aj veci, na ktoré ste si sami nespomenuli. Pouvažujte nad rozpočtom, ale nestavajte na ňom. Príliš šetriť sa nevypláca. Radšej kvalitnejšia webstránka za väčšiu investíciu, ktorá Vám však dokáže vrátiť viac v podobe objednávok. Dôležitý je pomer kvalita/cena/rýchlosť. Vylúčte ponuky, ktoré príliš vytŕčajú z davu, sú oveľa drahšie ako je priemer. Ostane Vám cca 3-6 ponúk.

4) Porozprávajte sa

Pozvite si vybraných dodávateľov na osobné stretnutie. Sledujte, kto príde ako pripravený, na čo sa Vás pýta a čo presne Vám ponúka. Mali by ste vopred, než sa rozhodnete pre konkrétneho, presne vedieť, čo Vás čaká, keď si ho vyberiete. Aký bude postup, ako dlho to bude trvať, čo sa môže vyskytnúť a ako tomu predísť. Hovorte o svojej firme a plánoch a počúvajte, čo Vám hovoria o tej svojej. Či sa Vás daný človek pýta k veci alebo nemá o Vašej problematike ani poňatia. Definitívne rozhodnutie je už potom naozaj blízko. Opäť stavte na chémiu. S kým sa Vám najlepšie komunikovalo a s kým ste schopný a ochotný intenzívne telefonovať, mailovať a prípadne stretávať sa najbližšie dni, či týždne? Na inom naozaj nezáleží. Mali ste na návšteve totiž 3-6 ľudí, ktorí sú profesionáli, ponúkli Vám podobnú kvalitu odvedenej práce, urobili na Vás prvý dojem a dokážu Vaše predstavy zhmotniť v podobnej cene. Ale iba jeden z nich Vám sadol na 100%. A práve toto je Váš nový dodávateľ a tvorca Vašej novej, jedinečnej webovej stránky.

Dôležité je v každom kroku podať dostatok informácií. Nezabudnite, čo je pre Vás dôležité, pýtajte si rady od odborníka, ako sa dajú Vaše predstavy ešte viac vylepšiť a s výsledkom budete prekvapený. Držíme Vám palce.


Ak máte aj Vy otázku, s ktorou Vám môžeme pomôcť, napíšte nám. Možno sa práve tej Vašej budeme venovať v najbližšom článku.