Chcem e-shop. Prenajať, či nechať si ho ušiť na mieru?

05.12.2013

Možno aj Vy práve stojíte na križovatke. Plánujete rozbehnúť online podnikanie a byť zákazníkom k dispozícii neustále. 24 hodín denne, 365 dní v roku, na celom území Slovenska a dokonca aj za jeho hranicami. Možností je viac. Nechať si e-shop pripraviť profesionálmi na mieru, podľa Vašich predstáv a požiadaviek, a na základe ich skúseností, alebo sa rozhodnúť pre šablónový e-shop, tzv. prenájom.

Prenájom web stránok je služba, ktorá dokáže vyhovieť iba malému počtu klientov. Takto pripravené weby totiž nedokážu pochopiť potreby zákazníka (a jeho zákazníkov), pretože ich ani neskúmajú. Vznikli raz, dávno a nereagujú na zmeny v správaní používateľov.

Ide iba o technickú realizáciu, bez predošlej analýzy, bez zamyslenia sa nad správaním cieľovej skupiny, bez ohľadu na použiteľnosť stránky… Chýba im akýkoľvek marketingový rozmer. Pritom práve pri e-shopoch je kľúčové hľadieť na zákazníka ako na to najdôležitejšie, čo rozhodne o úspešnosti e-shopu alebo jeho krachu.

Ak sa rozhodnete pre prenájom, ste v tom sami. Nikto vám neporadí, ako porozumieť návštevníkom stránky, a čo spraviť pre to, aby bola objednávka zrealizovaná do konca.

Chýbajúca spätná väzba

Krabicový e-shop, za ktorým nestoja reálni ľudia, nedokáže poskytnúť reporting dát, ani spätnú väzbu. To znamená, že nezistíte, ako web funguje. Práca s dátami je pritom mimoriadne dôležitá v snahe zoptimalizovať nákupné procesy a získať tak maximum kupujúcich zákazníkov.

Cena vs. kvalita

Je pravda, že prenájom stránok stojí pár eur mesačne. Väčšinou však ide o základný balík, čo znamená, že keď máte reálny záujem pracovať so svojou stránkou, jednoducho musíte zaplatiť za dodatočné služby. Ročný prenájom sa tak môže pohodlne vyšplhať na 400 – 600 €.

Za túto sumu získate iba určité uniformné funkcionality – tie sú dané, nemenné a nedajú sa prispôsobiť špecifickým potrebám. Vždy si preto vopred premyslite, či vám obsah balíka naozaj vyhovuje. Takéto „krabicové“ riešenie má veľkú nevýhodu v tom, že neumožňuje ďalší rozvoj v budúcnosti. Je preto na individuálnom zvážení, do akej miery sa oplatí investovať do niečoho, čo má relatívne krátku trvanlivosť. Bez možnosti rýchlej a bezproblémovej implementácie nových funkcií.

Mechanický web

Pri prenájme e-shopu niet pochýb, že z technického hľadiska bude stránka funkčná, no z marketingového hľadiska je úplne nevyhovujúca. Šablóna ignoruje konkrétne potreby cieľovej skupiny, lebo je pri každom webe prakticky rovnaká. Niektoré firmy poskytujúce prenájom, ponúkajú „benefit“ vo forme predpripravených textov, určených jednotlivým odvetviam podnikania.

Nedostatok originality nie je len vizuálnym problémom, ale výrazne ovplyvňuje aj predajnosť produktov v rámci online riešení.

Mínusom je tiež čas, potrebný na naplnenie obsahu a samotné spustenie stránky. Pri prenájme riešenia to za Vás nikto neurobí. Takže k cene za prenájom si pripočítajte cenu Vášho času. Toho, ktorý venujete napĺňaniu stránky obsahom, prípadným úpravám, analýzam atď.

Chabá podpora

Pri prenajatých web stránkach nemožno rátať s odborným poradenstvom; je to riešenie buď-alebo. Teda buď si zaplatíte za hotový balík (bez diskusie a otázok), alebo jednoducho takéto riešenie nie je pre vás.

Technická podpora je často obmedzená na e-mail, zahraničné telefónne čísla a pracovné dni, čo otestuje vašu trpezlivosť v krízových situáciách.

Pre niekoho však môže byť prínosom

Prenájom stránok je užitočnou službou pre tých, ktorí potrebujú čisto informačný web. To znamená, že chcú iba poskytnúť určité informácie a nejde im o získavanie zákazníkov či budovanie imidžu. Jednoducho, ide o stránky bez marketingového smerovania, napríklad osobné stránky alebo prezentačné weby klubov.