SEO je ako lov na zajace

29.05.2013

Možno ste sa pousmiali, no je to skutočne tak.
Technológie sú rýchle a to, čo zaujímalo návštevníkov včera, dnes už neplatí.

Keď chcete uloviť bežiaceho zajaca, nesmiete mieriť priamo na neho, ale pred neho. Ak mierite priamo na zajaca, vystrelíte niekam, kde už v danom okamihu nie je. Veľmi podobné je to aj pri aplikovaní SEO (Search Engine Optimization).

Vyhľadávače totiž veľmi často menia svoje algoritmy a ešte častejšie upravujú vážky jednotlivých kritérií radenia výsledkov. Ak náhodou zistíte, ako vyhľadávací robot funguje práve teraz, zamierite, vystrelíte a veľmi pravdepodobne miniete. (Ak nestrieľate brokovnicou v podobe masívnej online kampane. Ale to už potom nie je SEO, to je na inú debatu)

Aby ste svoj cieľ zasiahli, je potrebné vedieť, kam robot smeruje a aký bude jeho ďalší vývoj. Našťastie je to pomerne jednoduché. Smeruje k svojmu cieľu a jeho cieľom sú spokojní používatelia.

Najprv je potrebné poznať používateľov

K odhaleniu trajektórie vyhľadávačov a robotov je potrebné predovšetkým dokonale poznať používateľov. Iba takto totiž dokážete odhadnúť, kedy a prečo sú s nájdenými výsledkami-stránkami spokojní.

Nie je to jednoduché, ale je to možné. O spôsobe, ako spoznať svojich návštevníkov, si napíšeme inokedy.

Ďalej potrebujete poznať technické možnosti vyhľadávačov. To je už oveľa jednoduchšie, pretože existuje množstvo zdrojov, napr. Wikipédia atď. Mimochodom, aj tieto zdroje informácií nájdete práve vďaka tomu, že sú SEO optimalizované a presne vedia, kto ich hľadá a čo mu majú ponúknuť. Ak máte dostatok času a energie, sledujte, ako sa vyhľadávače vyvíjali a skúste odhadnúť, kam budú smerovať. Ak si na to netrúfate, obráťte sa na odborníkov, ktorí majú v danej oblasti prehľad.

Nakoniec všetky tieto získané poznatky spojte dohromady a snažte sa pritom myslieť ako vyhľadávač.

Zhrnutie pre tých, ktorí nemajú radi metafory:

  1. Nestavajte SEO na momentálnych slabinách vyhľadávačov. Kým ich odhalíte a využijete, možno už nebudú existovať.
  2. Vytvárajte stránky a ponúkajte kvalitný obsah, ktorý chcú používatelia nachádzať. Prinútite tým vyhľadávače, aby pracovali za Vás, pretože ich záujem bude rovnaký.
  3. Dosiahnete tým dlhodobo stabilnejšie výsledky s menším úsilím a naviac získate spokojných návštevníkov, ktorých neskôr môžete premeniť na spokojných zákazníkov.